Op een positieve manier contact leggen
Status, rivaliteit en agressie
Status verkrijgen binnen de straatcultuur gaat zover dat kinderen agressief met elkaar omgaan om erbij te horen en respect te krijgen. Omdat groepsleden constant een hogere positie willen veroveren, wordt elke betere positie voortdurend ondermijnd, bedreigd en aangevallen. Ze vragen zich af welke positie ze innemen ten opzichte van elkaar en dit kan leiden tot alertheid, argwaan en achterdochtigheid. De straatkinderen en jongeren zijn net hyena’s: ze jagen niet alleen met elkaar, maar ook op elkaar.
Dit voorval in Rotterdam Zuid laat goed zien hoe het recht van de sterkste geldt: Op een Cruijff Court ontstaat op een gegeven moment rivaliteit tussen twee groepen die er willen voetballen. De groep waarin het hardst wordt geschreeuwd verjaagt de andere groep. In een duel wordt een jongen daarbij op de grond geduwd. Hij staat stil op zonder degene die hem duwde daarbij aan te kijken.
Als er vervolgens ruzie uitbreekt over wie de bal mag, slaat een van de grotere meisjes een jongere jongen. Als hij haar terugslaat, wordt hij door zijn broer van het veld gezet. Deze verbale en fysieke acties zijn uitingen van agressie die de groep gebruikt om te domineren en te controleren.
Verbinding
Politie, hulpverleners, docenten en trainers moeten op de juiste manier contact leggen met overlast gevende kinderen en jongeren. Contact kan ertoe leiden dat er verbinding tot stand komt en de kinderen en jongeren zich herkend, erkend en begrepen voelen (Van Streijen, F., 2019). Besef dat wat wij belangrijk vinden en wat kinderen en jongeren belangrijk vinden, zeker in het begin mijlenver uit elkaar ligt. Wie meent dat we de normen en waarden van de burgercultuur moeten komen brengen omdat ze in onze ogen goed voor hen zijn, stevent op een teleurstelling af. Pas als een trainer of pedagogisch verenigingsmanager het vertrouwen van de kinderen weet te winnen en zij hem/haar zien als rolmodel, ontstaat er ruimte om een goed positief pedagogisch sportklimaat te creëren en actief met de lifeskills aan de slag te gaan.
Gezamenlijke samenleving
Een goede samenleving is een gezamenlijke samenleving, een maatschappij waar iedereen deel van uit wil maken: burgers en straatjongeren. De kinderen en jongeren die zich aangetrokken voelen tot de straatcultuur kennen weinig positieve, succesvolle rolmodellen. Wie als klein kind al wordt ingezet om zijn handje door de brievenbus te steken bij het inbreken, gaat dit normaal vinden. Hier valt dus nog een wereld te winnen. Jeugdprofessionals, zoals jongerenwerkers, jeugdhulpverleners, opbouwwerkers en professionals uit het onderwijs kunnen door hun rolmodel- en verbindingsfunctie helpen voorkomen dat met name kwetsbare kinderen en jongeren de aansluiting met de samenleving verliezen en afglijden naar een marginale positie (Valkestijn, M. Bakker, P. Hilverdink, P. Metz, J. 2015). Met de begeleiding van trainers die pedagogisch en didactisch zijn onderlegd, willen we kinderen en jongeren via hockey in verenigingsverband stimuleren om deel te nemen aan een gestructureerde vrijetijdsbesteding. Hockey Foundation verenigingen vormen daarbij het toneel voor (preventieve) gedragsinterventies waarbij sport als middel wordt ingezet om een positieve gedragsverandering bij kinderen en jongeren te bewerkstelligen.