Zichtbare gevolgen in de praktijk
Voorbeelden en situaties
We sluiten deze kenniskluis af met een lijst van veelvoorkomende situaties, zoals we die bij sportverenigingen in lage inkomenswijken zien:
- Ouders die geen geld hebben voor de contributie, tenue of materialen.
- Ouders die geen computer, mailadres of internet hebben. Of ouders die geen goedwerkende mobiele telefoon hebben en daardoor niet goed te bereiken zijn.
- Ouders die geen auto hebben en kinderen niet kunnen brengen naar de hockeyclub.
- Ouders die wel een auto, maar geen geld hebben voor benzine hebben om naar uitwedstrijden te rijden.
- Ouders die niet komen kijken naar de training of wedstrijden van hun kinderen.
- Ouders die niet op de hoogte zijn van de ontwikkelingen en activiteiten van de sportvereniging.
- Kinderen die geen fiets hebben of geld voor OV om naar de club te komen.
- Kinderen die niet ontbijten voor de wedstrijd of genoeg eten voor een training.
- Kinderen die bepaalde levensvaardigheden niet beheersen, zoals zich committeren aan hun team, op tijd komen, zich afmelden.
In Kenniskluis 4, over het gefaseerde traject waarin we kinderen boeien en aan het verenigingsleven proberen te binden, besteden we ook aandacht aan de manier waarop met kinderen en hun ouders wordt gecommuniceerd. Veel van deze situaties komen daarbij aan bod en de kluis staat laat zien hoe de pedagogisch verenigingsmanager daar actief en outreachend bij te werk gaat.