Kansen leren pakken
Lifeskills zijn vaardigheden die iedereen in het dagelijks leven nodig heeft. Onmisbaar vanuit het oogpunt van emotionele zelfontplooiing en om een kind op te voeden tot zelfstandige persoonlijkheid. Met onze op lifeskills gerichte aanpak dragen we bij aan de ontwikkeling van de kinderen die bij ons in de lessen en op de vereniging komen. Bij deze tien lifeskills hebben we behalve wetenschappelijke onderbouwing ook voorbeelden gezocht die we veel tegenkomen in onze dagelijkse praktijk. Voor professionals die met kinderen op het veld of in de zaal werken, stellen we deze kennis beschikbaar in een e-learning in het KNHB College.
- Zelfwaardering
Kinderen die positief over zichzelf hebben leren denken, hebben meer zelfwaardering en meer grip op situaties. Met een positief zelfbeeld geloven ze in wat ze kunnen. Hierdoor durven ze ook vaker nieuwe dingen uit te proberen. - Empathie
Kinderen met empathie verplaatsen zich in de situatie en belevingswereld van een ander en kunnen zich inleven in de gevoelens en gedachten van anderen. - Kritisch denken
Kritisch denken is het vermogen dat kinderen ontwikkelen om helder, objectief en rationeel te denken over wat te doen of te geloven om een probleem op te lossen of een mening te vormen. - Creatief denken
Wie creatief kan denken en handelen heeft het vermogen om nieuwe en/of onverwachte maar toepasbare oplossingen voor bestaande vraagstukken te vinden. - Probleemoplossend denken
Probleemoplossend denken heeft te maken met planmatig werken. Kinderen kijken wat hun doel is, via welke stapjes ze dit kunnen bereiken, beschikken over de vaardigheden om de beste oplossingsmethode te kiezen en treffen voorbereidingen om die uit te voeren. - Verantwoordelijke besluitvorming
Besluitvorming gaat over het proces van kiezen tussen verschillende mogelijkheden. Wat is het juiste om te doen? Past deze keuze bij mij? Hoe kan ik het beste handelen in deze situatie? De kern van verantwoordelijke besluitvorming is dat kinderen de juiste beslissing leren te nemen. - Effectief communiceren
Wie deze vaardigheid beheerst, kan doelgericht boodschappen overbrengen en begrijpen op een manier die past bij de situatie. Effectief communiceren stelt kinderen in staat met minder moeite meer te bereiken. - Interpersoonlijke vaardigheden
‘Inter’ betekent tussen, dus deze lifeskill gaat letterlijk over vaardigheden tussen personen. Kinderen kunnen hierdoor op een positieve manier met elkaar omgaan en samenwerken. Interpersoonlijke vaardigheden laat kinderen communiceren en betrokkenheid voelen bij het belang van een ander en zorgt ervoor dat ze vriendschappen kunnen sluiten en behouden - Omgaan met stress
Psychologen noemen de manier waarop je geneigd bent om om te gaan met stressvolle omstandigheden en tegenslagen je copingstijl. Afhankelijk van het soort stress kunnen kinderen leren om er mee om te gaan om zo de negatieve gevolgen ervan te voorkomen. - Omgaan met emoties
Emoties worden door bepaalde situaties opgeroepen of treden spontaan op. Het is volkomen normaal om allerlei emoties te voelen en het verschilt per kind hoe sterk ze zijn en hoe vaak ze voorkomen. Deze lifeskill zorgt ervoor dat kinderen de effecten van emoties niet zo sterk ervaren dat ze er een slecht gevoel van krijgen.