Integratie van nieuwe leden met vijf krachtige tools
Hockey kán verbinden, maar dat gaat niet vanzelf. Hockey kan ook uitsluiten en buitensluiten. Als een kind niet kan meekomen met de rest van de groep, niet weet waar het clubtenue kan worden besteld of als daar geen geld voor is thuis, wat gebeurt er dan?
Deze vijf tools hebben we in handen om de integratie van de nieuwe kinderen goed te laten verlopen.
- Bij het samenstellen van de teams toelaten dat er soms leeftijdsverschil is tussen teamleden onderling.
Bijvoorbeeld: kinderen die ‘stoer gedrag’ vertonen vanuit de straatcultuur bij iets oudere kinderen plaatsen. Of kinderen met weinig hockeyervaring bij wat jongere kinderen indelen om ze meer aansluiting te laten vinden. We houden er dan rekening mee dat hier dispensatie bij de KNHB voor moet worden aangevraagd. - Bij het samenstellen van de teams goed naar de mogelijkheden en ervaring van de ouders kijken.
Bijvoorbeeld naar het aantal beschikbare auto’s in een team, zodat we zeker zijn van voldoende capaciteit om alle spelers naar de locatie van een uitwedstrijd te vervoeren. Stel, er zijn zowel Funkeys als eerstejaars F’jes op de vereniging. Om te voorkomen dat er in het nieuwe seizoen veel gefaciliteerd moet worden vanuit de club om de onervaren ouders van de Funkeys op te leiden tot coach, manager of spelbegeleider, kan ervoor gekozen worden om beide teams in het nieuwe seizoen op te splitsen en twee gelijke teams te maken waarover de ervaren ouders verdeeld worden. - Bij de aanvang van de training op het veld zorgen dat de kinderen de hockeytechnieken beheersen.
In de ideale situatie is er in de periode voorafgaand aan de introductie hard aan gewerkt om de kinderen de basistechnieken bij te brengen. Wanneer zij goed met de bal omgaan, een mooie pass in huis hebben en lekker aannemen, komen ze makkelijker mee op hockeygebied. - Bij de eerste kennismaking met het team zorgen dat de materialen waarmee de kinderen het veld op gaan, in orde zijn.
Als het eenmaal zover is en de nieuwe kinderen gaan voor het eerst samen trainen, moeten het benodigde materiaal en de kleding in orde zijn. Iedereen hetzelfde laten dragen sluit ook aan bij de gedachte dat iedereen gelijkwaardig is. Probeer te regelen dat er op de club een bak met extra hockeymaterialen komt te staan. Sticks, bitjes, scheenbeschermers en sticks. Handig als een kind iets vergeet, of iemand onverwacht voor een proefles komt! - Extra energie stoppen in betrokken ouders zodat die het Hockey Foundation gedachtengoed gaan helpen verspreiden.
Door ouders te faciliteren met kennis en middelen en ze te inspireren tot medeverantwoordelijkheid, vinden binnen kortste keer veel meer ouders het fantastisch wat er op de club gebeurt...
Het belang van sociale netwerken
Je maatschappelijke positie en hoeveel kansen je krijgt in het leven, worden onder meer bepaald door ‘wie je kent’. Dat uiteenlopende doelgroepen binnen de vereniging integreren, is een belangrijke voorwaarde waaronder zich sociale netwerken rond kinderen en hun ouders kunnen ontwikkelen. Als zij in de loop van hun kennismaking met het verenigingsleven in contact worden gebracht met nieuwe sociale netwerken, gebeuren er een heleboel positieve dingen. Vanuit zo'n netwerk:
- komt praktische steun (die bijvoorbeeld nodig is bij het vervoer naar de uitwedstrijden zodra er competitie wordt gespeeld);
- komt emotionele steun (een luisterend oor, waardering);
- functioneren leden als rolmodellen voor elkaar en dragen onderling normen en waarden over en
- ontdekken kinderen dat er meer opties en mogelijkheden zijn (zoals in voeding-, kleding- en schoolkeuze: bijvoorbeeld een sportactieve middelbare school waar ze via hockey op kunnen komen).
Sociale netwerken zorgen ook dat leden geïnformeerd worden over stageplaatsen of werkplekken en kunnen iemand succesvol bij een potentiële werkgever onder de aandacht brengen. Aangestelde trainers en pedagogisch verenigingsmanagers bewegen zich daarbij in de rol van verbinder en proberen ervoor te zorgen dat alle mensen op de club bij het netwerk aan kunnen sluiten.