Stap 5: De pedagogische handelwijze afstemmen op de situatie
Zodra de trainers weten welke kinderen het lastig vinden om het gewenste gedrag te vertonen, kunnen ze dit bespreekbaar maken. Hierbij altijd het afwijkende gedrag spiegelend aan het gewenste/afgesproken gedrag en wetende wat het kind nodig heeft. Ook moeten ze het doel van het gesprek dat ze met het kind gaan voeren helder voor ogen hebben en zichzelf goed voorbereiden. Met het Hockey Foundation pedagogisch educatieprogramma worden ze hier gedegen in getraind en ondersteund.
Kenmerken van een goed gesprek
Het gaat er vooral om dat kinderen uitgenodigd worden om te vertellen. Meestal is beginnen met goede dingen prettig voor ze. Door te starten met een open vraag krijgt het kind de ruimte om zelf na te denken en te kiezen welke kant het gesprek opgaat. Ter afronding peilen we wat het kind van het gesprek vond, benadrukken wat hij/zij gaat doen en dat het weer bij de trainer terecht kan met vragen. 'Denk je dat het gaat lukken om te doen wat we afgesproken hebben?'
Een leerling- of ledenvolgsysteem is een mooie tool om het gedrag van kinderen te monitoren en te observeren hoelang het duurt voordat we met kinderen tot een gewenste situatie komen. Handig voor het hele Hockey Foundation kader, en ook voor de ouders en de bestuurs- en commissieleden.