Stap 2: Regels en afspraken maken over gewenst gedrag
Door afspraken met de kinderen te maken over veiligheid, verantwoordelijkheid en houding, neemt hun betrokkenheid toe en kan er gezamenlijk op worden toegezien dat er ook zo met elkaar wordt omgegaan. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen gedragsregels die gelden gedurende het buurttraject en eenmaal op de vereniging. In de wijk kunnen we bijvoorbeeld nog wel eens een oogje dichtknijpen en kinderen zonder gymschoenen mee laten doen. Willen kinderen in een team strijden met elkaar, dan moeten ze een bitje dragen, zich aan de teamafspraken houden en aan de hockeyafspraken rondom het wisselbeleid.
Wanneer deze regels en afspraken worden nageleefd, zetten we met elkaar een positieve sfeer neer waarin kinderen de kans krijgen om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Door ze in elke nieuwe setting met de kinderen door te nemen en hen geregeld te vragen hoe ze het ervaren, houden we feeling met wat er speelt binnen de groep en krijgen we zicht op het pedagogisch klimaat.