Positieve relaties opbouwen
Onze pedagogisch verenigingsmanagers beheersen hockeytechnische zaken en kunnen op een aansprekende en begrijpelijke manier hockey-instructies voor kinderen verzorgen. Maar we zijn vooral heel erg blij met ze op de Hockey Foundation vereniging om hun kennis van pedagogiek en het vermogen een ondersteunend en stimulerend ontwikkelklimaat voor de kinderen te realiseren. Samen stemmen we onze handelingen zo op de doelgroep af dat deze zich optimaal ontwikkelt op sportief, sociaal, emotioneel en gedragsmatig terrein.
De vier V’s
Om te zorgen dat kinderen zich fijn bij ons voelen en zowel in het buurttraject als op de vereniging ervaring opdoen met het aangaan van sociaal veilige relaties, bouwen we positieve relaties met ze op. Positieve relaties kenmerken zich door empathie, eerlijkheid, mentale steun, acceptatie, vriendelijkheid, wederkerigheid, samenwerking, zorg en respect. We creëren ze het snelst door belang te hechten aan deze vier V’s:
- Vertrouwen
- Verbindende rol
- Verantwoordelijkheid
- Voorbeeldfunctie
Vertrouwen – Een manier om positieve relaties op te bouwen is door alle lessen en trainingen door dezelfde trainer uit te laten voeren. Als kinderen steeds hetzelfde gezicht zien, voelen ze zich meer op hun gemak. Vertrouwen scheppen we vervolgens door te doen wat we zeggen en te zeggen wat we doen. Vanuit een vertrouwensrelatie kunnen kinderen daarna ook worden gecoacht op hun gedrag.
Verbindend – De pedagogisch verenigingsmanagers (pvm’ers) en trainers zijn de spil in het netwerk van de kinderen. Ze verbinden leefgebieden zoals de vereniging, school en thuis waardoor ze een kind beter leren begrijpen. Als een begeleider met een kind - en zijn leefwereld thuis en op school - in verbinding staat zal het eerder geneigd zijn om gewenst gedrag te vertonen en naar diegene te luisteren.
Verantwoordelijkheid – Volgens de pedagogische opdracht van een maatschappelijke hockeyvereniging dragen we de verantwoordelijkheid om hockey in te zetten als middel en de kinderen in hun ontwikkeling te ondersteunen. We helpen daarbij om een sport- en beweegaanbod mogelijk te maken, met het focuspunt niet alleen op hockeyspecifieke vaardigheden, maar ook op life skills.
Voorbeeldfunctie – Pvm’ers en trainers vervullen een belangrijke voorbeeldfunctie voor alle kinderen en ouders op de vereniging. Dit gaat het beste als ze zich bewust zijn van hun gedrag en zich professioneel opstellen. We leren kinderen niet alleen zaken op het gebied van hockey, maar leggen met ons programma ook een stevige, brede basis voor hun persoonlijke ontwikkeling.
Flexibel schakelen tussen rollen
Ook als clubkaderlid of bestuurder geniet je het vertrouwen van de kinderen, hun ouders en de hockeyvereniging dat je het beste met de kinderen voorhebt. Hier komt een morele plicht uit voort om je verantwoordelijk te gedragen en te accepteren dat ook jij een rolmodel bent.
In de rol van organisator creëer je daarbij de juiste omstandigheden zodat lessen en trainingen goed kunnen worden uitgevoerd, in goed werkbare omstandigheden binnen een passend trainingsschema. In de rol van gastheer/-vrouwzorg je dat alle kinderen en ouders zich welkom voelen op de club. Je ‘ziet’ ze en probeert met ze te levelen als de gelegenheid zich voordoet.
In de rol van scheidsrechter houd je daarbij toezicht en controleer je de naleving van de kernwaarden op de club. Ook pak je je verantwoordelijkheid om kinderen aan te spreken op (ongewenst) gedrag, en stemt de pedagogische handelwijze waarmee zij het gewenste gedrag bij hen denken te stimuleren met de trainers af. Dit betekent dat je alert en bewust moet zijn en honderd procent ‘aan’ staat. Vermoeiend? Jazeker. Maar je zult er steeds beter in worden om effectief uit al deze rollen te putten en de positieve reacties die je hierop gaat krijgen, zorgen weer voor nieuwe energie.